Rabu, 27 Julai 2016

Aksi cemerlang

ARKIB : 01/03/1998
 
KUHAN... jaringkan gol ketiga Malaysia pada minit ke-60.

BANGKIT seperti harimau luka selepas dua kekalahan perlawanan persahabatan dan ujian lalu, Malaysia bertindak garang untuk membelasah New Zealand 4-0 pada hari pembukaan Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-8 di Stadium Sultan Azlan Shah, Ipoh, semalam.

Chairil Anwar Aziz, Apthar Singh, S. Kuhan dan Lam Mun Fatt layak ditabal sebagai wira negara kerana bertanggungjawab menghasilkan pesta kemenangan skuad negara itu menerusi rangkaian jaringan pada minit ke-12, 55, 60 dan 66.

Beberapa saat selepas wisel permulaan babak pertama dibunyikan, anak buah Volker Knapp ini dihadapkan dengan suasana cemas apabila New Zealand dihadiahkan pukulan sudut pendek.

Keadaan bertambah gawat setelah barisan pemain Malaysia dipersalahkan semasa New Zealand melakukan pukulan sudut pendek hingga memaksa pengadil menghukum mereka dengan pemberian penalti stroke kepada skuad Kiwi itu.

Namun hasrat New Zealand untuk mendahului, hampa akibat tindakan cemerlang Paul Lopez, penjaga gol negara yang berjaya menampan pukulan oleh Darren Smith itu pada minit kedua.

Selepas itu, persembahan pemain negara bertambah mantap dengan melakukan serangan yang bertali arus ke atas kubu lawan.

Usaha gigih para pemain negara akhirnya membuahkan hasil apabila Chairil menguis masuk umpanan daripada Maninderjit Singh untuk membuka tirai jaringan Malaysia pada minit ke-12.

New Zealand turut bekerja keras bagi menyamakan kedudukan tetapi kekentalan barisan belakang Malaysia terlalu kental untuk ditawan oleh penyerang mereka.

Ketua pasukan, Nor Saiful Zaini Nasiruddin yang memperolehi peluang daripada tiga pukulan sudut pendek pada minit ke-22, 27 dan 34 bagaimanapun gagal untuk melebarkan kedudukan negara.

Babak kedua menyaksikan barisan pemain Malaysia terus meningkatkan asakan mereka sehingga mengkucar-kacirkan benteng pertahanan New Zealand.

Memanfaatkan keadaan kucar-kacir itu, Aphtar Singh sempat menambah gol kedua Malaysia melalui rembatan kencangnya untuk menumpaskan penjaga gol New Zealand, Scott Anderson.

Walaupun demikian, skuad negara masih lagi hampa untuk mendapatkan gol melalui pukulan sudut pendek.

Penyudahan lima pukulan itu yang diperolehi pada minit ke-41, 42, 47, 57 dan 59 masih lagi tersasar dari pintu gol New Zealand.

Namun kemunculannya kali keenam pada babak kedua berjaya mengubah nasib malang itu setelah pukulan deras Kuhan mencecah gawang New Zealand untuk gol ketiga Malaysia.

Anderson terus tewas buat kali keempat melalui rembatan kencang Mun Fatt pada minit ke-66.

Tentu sekali kemenangan 4-0 itu menguntum senyuman lebar Knapp sambil menyatakan, arahannya yang diikuti oleh setiap pemain merupakan faktor utama mereka mampu mencipta langkah cemerlang, semalam.

''Kejohanan ini baru sahaja bermula dan banyak perlawanan yang perlu ditempuhi. Harap-harapnya, pemain negara tidak terlalu khayal dengan kemenangan ini,'' kata Knapp.

MALAYSIA: Paul Lopez, Maninderjit Singh, Calvin Fernandez, S. Kuhan, Nor Azlan Bakar, Chairil Anwar Aziz, Brian Jayhan Siva, Nor Saiful Zaini Nasiruddin, M. Kaliswaran, Apthar Singh dan A. Arul Selvaraj.

NZ: Scott Anderson, Andrew Timlin, Dion Gosling, Umesh Parag, Darren Smith, Andrew Hastie, Brett Leaver, John Radovonich, Ryan Archibald, Simon Towns dan Hymie Gill.

JADUAL HARI INI

5.35 ptg - MALAYSIA lwn Jerman; 7.35 mlm - Korea Selatan lwn England

(Semua perlawanan di Stadium Sultan Azlan Shah, Ipoh)

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0301&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_01.htm#ixzz4Fby8AS3J © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan