Rabu, 27 Julai 2016

Malu, sungguh malu

ARKIB : 05/03/1998
MALAYSIA menghadapi hari paling memalukan dalam sejarah hokinya apabila dibelasah teruk 8-1 oleh Korea Selatan pada Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-8 di Stadium Sultan Azlan Shah, Ipoh, semalam.

Kekalahan ini amat mengaibkan dalam pada skuad negara sekali gus membayangkan keraguan tentang kemampuan mereka untuk menghadapi pusingan akhir Piala Dunia di Utrecht, Belanda, Mei ini.

Inilah kekalahan terbesar besar menimpa skuad negara pada aksi ketiganya di Ipoh yang terus merobek luas luka selepas tumpas dengan lima gol kepada Jerman dan Australia.

Malaysia cuma 'panas' pada hari pertama kejohanan, Sabtu lalu dengan menang 4-0 ke atas New Zealand.

Gol-gol Korea Selatan semalam dijaringkan oleh Hong Kyung Seup pada minit kelima, 33 dan 50, Shin Seok Kyo (minit kesembilan dan 67), Lee Young Hwang (minit ke-21), Park Shin Heum (minit ke-63) dan Jeong Yong Kyun (minit ke-68).

Gol tunggal Malaysia dijaringkan oleh ketua pasukan, Nor Saiful Zaini Nasiruddin pada minit ke-57.

Persembahan yang ditunjukkan oleh skuad negara pada babak pertama serba tidak kena seolah-olah dipukau oleh barisan pemain Korea Selatan.

Juara bertahan itu mempamerkan permainan pantas dengan menguasai segenap penjuru padang.

Pesta gol Korea Selatan bermula apabila pukulan sudut pendek yang dilakukan oleh Hong Kyung Seup pada minit kelima, berjaya mengatasi penjaga gol negara, Paul Lopez.

Pemain negara yang masih dalam keadaan tergamam dengan gol pertama itu dikejutkan lagi pada minit kesembilan setelah pukulan sudut pendek Shin Seok Kyo meluru masuk ke dalam jaring Malaysia.

Kedua-dua gol itu seolah-olah meragut semangat pemain negara sehingga menyebabkan persembahan mereka tanpa haluan.

Korea Selatan menambah gol ketiganya apabila hantaran Hong Kyung Seup disempurnakan dengan baik oleh Lee Young Hwang pada minit ke-21.

Hong Kyung Seup menambah derita negara dengan gol keempat pada minit ke-33 apabila menolak masuk hantaran silang yang dilakukan oleh rakannya.

Pada babak kedua, Korea Selatan terus mempamerkan kegagahan dengan menambah gol kelima dan keenam melalui rembatan kencang Hong Kyung Seup minit ke-50 dan Park Shin Heum minit ke-63.

Malaysia yang amat tertekan berjaya mendapatkan Tunggalnya apabila tolakan lambung Nor Saiful Zaini pada minit ke-57 gagal diselamatkan oleh penjaga gol Korea, Kang Seong Chun.

Begitupun, Korea Selatan nyata belum puas apabila menambah dua gol lagi melalui Shin Seok Kyo ( m-67 ) dan Jeong Yong Kyun ( m-68 ).

Walaupun menang besar, pengurus pasukan, Kim Sang Ryul belum berpuas hati dengan persembahan para pemainnya kerana mempersia-siakan banyak peluang gol.

''Kami belum mencapai persembahan yang sempurna lagi kerana terdapat beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki menjelang Piala Dunia di Belanda Mei depan,'' kata Sang Ryul.

Beliau turut terkejut dengan persembahan para pemain Malaysia kerana Korea tidak pernah mencatat kemenangan besar apabila kedua-dua pasukan bertemu.

Oleh: KAMARUDDIN ISMAIL

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0305&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_04.htm#ixzz4Fcn54yYe © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan