Rabu, 27 Julai 2016

Sudah terlambat..

ARKIB : 07/03/1998.
SERI 1-1 dengan England, semalam mengubah sedikit nasib Malaysia pada Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-8 tetapi sudah terlambat untuk sekurang-kurangnya menyaingi perebutan tempat ketiga dengan Korea Selatan.

Tanpa kemenangan semalam dan perbezaan jaringan memisahkan skuad negara daripada cabaran itu hanya meletakkan anak buah Volker Knapp ini sekadar bersaing untuk mengelak dari tempat tercorot, esok.

Apapun, selepas dibelasah teruk Jerman, Australia dan Korea sehingga menarik perhatian Menteri Belia dan Sukan, Tan Sri Muhyidin Yasin, Malaysia turun dengan persembahan yang lebih berkesan ketika menghadapi England.

Sedikit perubahan persembahan skuad negara itu masih mampu mengundang sokongan lebih 500 penyokong tempatan pada setiap kali mereka menyerang kubu lawan. Malangnya peluang yang datang itu tidak digunakan sebaiknya.

Namun kelemahan penyudah pukulan sudut pendek sebagaimana kata jurulatih negara, Volker Knapp ada benarnya apabila pemain negara gagal dalam tiga percubaan itu pada minit kedua, ketiga dan ke-12.

England sebaliknya menyempurnakan pukulan sudut pendek pertama mereka pada minit ke-13 menerusi Russel Garcia.

Penjaga gol negara, Paul Lopez patut diberi pujian apabila menidakkan hasrat England mendapatkan gol kedua setelah menepis pukulan penalti stroke oleh Garcia pada minit ke-26.

S. Kuhan akhirnya menyelamatkan maruah negara daripada terus kecundang dengan penyudahan sudut pendek yang menumpaskan penjaga gol England, Simon Mason pada minit ke-48.

Sebelum ini, Malaysia ditumpaskan oleh England 1-2 pada perlawanan ujian, 26 Februari lalu, dikuti oleh kekalahan 0-5 kepada pada ujian kedua.

''Saya mengharapkan Malaysia menang petang ini (semalam) tetapi nasib tidak menyebelahi kami walaupun mempunyai banyak peluang menambahkan jaringan,'' kata Knapp.
Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0307&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_07.htm#ixzz4Fd5nckkP

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan