Rabu, 27 Julai 2016

Tingkatkan strategi

ARKIB : 06/03/1998
MENTERI Belia dan Sukan, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam memberi teguran kepada Persekutuan Hoki Malaysia (MHF) agar segera berusaha memantapkan kembali pasukan negara berikutan kekalahan teruk pada kejohanan Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh.

Beliau ketika ditemui di Kuala Lumpur semalam, menyifatkan skuad negara tidak sepatutnya mengalami kekalahan sebegitu teruk khususnya menjelang pusingan akhir Piala Dunia di Utretch, Belanda pada Mei depan.

Pada kejohanan itu, pasukan negara tewas 1-5 kepada Jerman, 0-5 Australia dan kekalahan terbaru, dibelasah 8-1 oleh pasukan Korea selepas memulakan kempen pada pertandingan itu dengan cemerlang apabila mengejutkan New Zealand dengan kemenangan 4-0.

''Kita harap tidak kalah teruk pada Piala Dunia nanti. Kekalahan pada Piala Sultan Azlan Shah ini juga memberi amaran awal kepada Knapp dan Timbalan Presiden MHF, Datuk Seri P. Alagendra sendiri untuk memperkemaskan lagi skuad negara.

''Kita tidak boleh mengambil mudah bahawa kita sudah muncul juara di rantau ini dan kita sudah sedia berdepan cabaran Piala Dunia. Ia sesuatu yang berbeza,'' kata Muhyiddin.

Begitupun Muhyiddin berkata, skuad negara tetap akan memberi cabaran pada Piala Dunia kerana melepasi kelayakan untuk ke kejohanan tersebut.

''Kita akan tetap bersaing pada Piala Dunia kerana sudah layak, tetapi jangan biarkan negara kita kalah siang-siang lagi.

''Mungkin kita punya alasan kalah kali ini kerana tiada beberapa tonggak seperti Minarwan Nawawi, R. Shankar dan lainnya, tetapi kita perlu bangkit pada Piala Dunia nanti.

''Kita mahu sekurang-kurangnya berada di tangga keenam hingga 10. Kalau ini boleh dilakukan harapan meraih pingat pada Sukan Komanwel nanti lebih cerah,'' ujarnya.

Kekalahan teruk pasukan negara dikecam hebat oleh media tempatan sehingga ada yang menganggap penyertaan negara pada kejohanan terbesar di Utrecht sebagai sesuatu yang membazirkan.

Dalam pada itu, Muhyiddin meminta Persatuan Kriket Malaysia (MCA) mencari jalan menyelesaikan kemelut yang melanda sukan itu apabila para pemain negara dikatakan meminta jurulatih negara, Sadiq Mohammad dipecat kerana gagal melaksanakan tugas dengan baik.

''Saya harap Majlis Sukan Negara (MSN) dan MCA dapat segera menyelesaikan perkara ini kerana kita berada di saat genting dalam menghadapi Sukan Komanwel.

''Kita harap persiapan negara serta pemain tidak terganggu dengan masalah sebegini. MCA perlu cari jalan mengatasinya,'' ujarnya ringkas.




Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0306&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_02.htm#ixzz4Fd3Eo2zU © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan