Sabtu, 10 September 2016

Taktik kita makan tuan

ARKIB : 26/05/1998
Taktik kita makan tuan
TAKTIK bertahan dan menyerang balas secara mengejut sebagaimana ketika dibelasah Australia 0-8 kelmarin terus menjadi modal perjuangan Malaysia untuk menghadapi Sepanyol dalam perlawanan Kumpulan B Hoki Piala Dunia ke-9 di Stadium Galgenwaard, Utrecht, Belanda hari ini, lapor ABDUL HAFIZ AHMAD.

Keberkesanan yang terbukti dalam mengekang Australia pada separuh masa pertama kelmarin menarik minat Malaysia untuk mengharapkan Sepanyol, pemenang pingat perak Sukan Olimpik Atlanta 1996 pula agar turut termakan dengan strategi yang sama.

Penolong jurulatih skuad negara, Yahya Atan berkata, kekalahan besar kepada Australia tidak boleh dianggap sebagai kesilapan taktik itu kerana anak didik Terry Walsh memang diakui terlalu handal buat Malaysia.

''Australia sudah terpukau dengan keupayaan kita dalam separuh masa pertama. Tetapi mereka nampaknya turut bertindak bijak dengan menggalakkan kita membuka ruang dengan serangan pada separuh masa kedua.

''Akibatnya, pemain kita terdorong melancarkan serangan balas,'' kata Yahya ketika dihubungi Sukan Utusan, semalam.

Ujar Yahya lagi, sebaik sahaja Australia mengekang serangan balas Malaysia, kepantasan pemain mereka ternyata sukar dikejar lagi.

''Bukan bermakna pemain Malaysia terlalu ghairah untuk menyamakan kedudukan ketika ketinggalan 0-1 tetapi sampai bila kita harus bermain dengan secara bertahan. Sekurang-kurangnya satu gol perlu juga dihasilkan,'' katanya.

''Pemain kita cuba menghalang sebarang gol padang Australia tetapi usaha itu sebaliknya setiap kali memberikan sudut penalti kepada lawan.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0526&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_06.htm#ixzz4Jrise0yS © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan