Selasa, 29 November 2016

Maninderjit penyudah sudut penalti

RKIB : 29/03/1999
MALAYSIA akan kembali menyandarkan harapan kepada Maninderjit Singh untuk memikul peranan perembat deras pukulan sudut penalti bagi menghadapi Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-9 bermula Jumaat ini.

Sesudah K. Gobinathan digugurkan daripada pemilihan 18 pemain, Khamis lalu, kemampuan Maninderjit melaksanakan tugas itu bagaimanapun agak diragui.

Siswa Universiti Malaya, Kuala Lumpur itu yang turut digelar 'Mike', belum teruji sepenuhnya sepanjang siri perlawanan persahabatan menentang Institut Sukan Australia (AIS), baru-baru ini.

Ia berikutan kesulitannya untuk bersama skuad negara dalam kelima-lima perlawanan apabila terpaksa menduduki peperiksaan di institusi pengajian tinggi tersebut pada waktu yang sama.

Skuad negara yang membariskan sebilangan besar muka baru dari kalangan skuad remaja Projek 2001, cuma menang sekali dan tewas dalam perlawanan selebihnya.

''Gobinathan tidak banyak diuji sebagai perembat deras sudut penalti ketika menentang AIS. Bagaimanapun kita tiada masalah untuk menggunakan semula Maninderjit kerana dia sendiri pernah memegang tugas itu ketika Sukan Asia lalu.

''Jika dia kurang berkesan, kita mungkin beralih kepada penyudah menerusi sungkitan dengan menggunakan S. Kuhan atau Chua Boon Huat,'' kata ketua jurulatih negara, Stephen van Huizen.

Katanya, 18 pemain yang dipilih Khamis lalu, akan didaftarkan untuk sepanjang Piala Sultan Azlan selama lapan hari itu tetapi cuma 16 daripada mereka disenaraikan bagi setiap perlawanan.

''Tiada lagi pemain yang digugurkan selepas perlawanan persahabatan menentang Kanada esok,'' katanya yang memikul misi antarabangsa pertama tahun ini selepas tidak menyertai skuad negara pada Kejohanan Akhbar El Yom di Kaherah, bulan lalu.

Malaysia akan membuka tirai Piala Sultan Azlan, petang Jumaat ini dengan menentang New Zealand.

Empat lagi pasukan pada kejohanan 2-10 April itu ialah naib johan Trofi Juara-Juara tahun lalu, Pakistan serta Korea Selatan, Jerman dan Kanada

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0329&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_03.htm#ixzz4ROssA9bE © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan