Jumaat, 4 November 2016

Pertahanan lemah

ARKIB : 08/10/1998
 
JURULATIH baru kebangsaan, Stephen Van Huizen (kanan sekali) yang memulakan tugas semalam, memerhatikan aksi para pemain negara yang giat menjalani latihan di gelanggang berhampiran Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil. - Gambar ZULAZHAR SHEBLEE.

SKUAD hoki negara perlu memperbaiki kelemahan bahagian pertahanan bagi menghadapi tiga pasukan gergasi iaitu Korea Selatan, Pakistan, India dan Jepun pada Sukan Asia ke-13 di Bangkok, Disember ini.

Korea Selatan selaku juara Asia dilihat sebagai pasukan yang paling sukar ditumbangkan dan mempunyai jentera serangan mantap bagi menghancurkan kubu negara.

Pengurus pasukan, R. Yogeswaran bagaimanapun tidak mahu barisan negara memandang remeh keupayaan pasukan underdog seperti Jepun, Sri Lanka, Uzbekistan, Singapura yang turut beraksi dalam Kumpulan A.

''Jepun sudah mempamerkan aksi mereka ketika bertandang pada pertemuan ujian sebelum Sukan Komanwel lalu. Kita tidak boleh hanya memandang kekuatan Korea Selatan sahaja.

''Saya akui kita masih mempunyai kelemahan di bahagian pertahanan dan oleh itu, tidak boleh memandang mudah pasukan sekumpulan, termasuk yang dianggap kerdil seperti Sri Lanka,'' katanya ketika ditemui pada sesi latihan di Kompleks Sukan Negara, Bukit Jalil.

Menurutnya lagi, gandingan beberapa muka baru yang bakal mengisi kekosongan empat pemain utama iaitu Nur Saiful Zaini, R. Shanker, Calvin Fernandez dan K. Logan Raj, dijangka mampu menyerlah di Bangkok nanti.

''Lailin Abu Hassan sudah kembali mengikuti latihan hari ini (semalam) dan kecederaan bahagian belakangnya hampir sembuh sepenuhnya.

''Namun dia tetap terpaksa menunjukkan keupayaan bersaing merebut tempat dengan beberapa muka baru yang dipanggil untuk berlatih, begitu juga pemain lainnya,'' kata Yogeswaran.

Antara muka baru yang dipanggil, termasuk Abdul Razak Saidin, Mohd. Nizam Nordin, serta empat pemain yang pernah digugurkan daripada skuad KL '98 iaitu Izwan Suhardi Selamat, Mohd. Syayrim Uda Karim, Azlin Zairuz Ahmad Kamal dan Mazli Ikmal.

''Kita semua terasa kehilangan R. Shanker dan Nur Saiful yang memutuskan untuk bersara. Ini perkara biasa berlaku dalam mana-mana sukan.

''Kita harap yang hilang akan berganti dan muka baru ini mampu memantapkan cabaran negara nanti,'' ujarnya.

Mengenai senarai akhir pemain, katanya, ia mungkin dikemukakan kepada Majlis Olimpik Malaysia (MOM) selewat-lewatnya dua minggu sebelum temasya bermula.

''Kita masih mempunyai masa memilih yang terbaik. Jadi biarlah para pemain muda ini menunjukkan keupayaan masing-masing untuk dinilai.

''Kita tidak perlu tergesa-gesa dalam soal ini. Kita perlu sedar bukan calang-calang pasukan yang bakal dihadapi di Bangkok nanti,'' tambahnya.

Sementara itu, tiga pemain negara iaitu Aphthar Singh, Minarwan Nawawi dan Maninderjit Singh tidak menghadiri sesi latihan pertama bersama jurulatih baru negara, Stephen Van Huizen petang semalam.

''Saya turut dukacita kerana Aphthar tidak dapat mengikuti latihan kerana pak ciknya meninggal dunia tengah hari ini (semalam).

''Minarwan dan Maninder pula terpaksa menumpukan perhatian kepada ujian universiti sekarang. Mereka akan kembali mengikuti latihan 10 Oktober ini,'' ujar Yogeswaran.

Oleh: SAADON JAAFAR

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=1008&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_01.htm#ixzz4P5AOOXak © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan