Sabtu, 12 November 2016

S. Kuhan pikul tanggungjawab penting

ARKIB : 30/01/1999
KEKOSONGAN yang ditinggalkan enam tenaga senior dalam skuad hoki negara memaksa ketua jurulatih Yahya Atan membuat sedikit rombakan terhadap posisi pemain bagi menghadapi Kejohanan Antarabangsa El Yom di Kaherah, bermula Selasa ini, lapor ABDUL HAFIZ AHMAD.

Sesudah dilantik menjadi ketua pasukan negara Rabu lalu, S. Kuhan menerima satu lagi peranan baru apabila Yahya meletakkannya sebagai benteng tengah terakhir.

Dengan kelebihan susuk tubuhnya yang tinggi lampai, Kuhan tidak syak lagi merupakan calon terbaik Yahya mengemudi barisan pertahanan Malaysia sepanjang kejohanan melibatkan lima negara itu.

Kuhan juga memegang tugas tetapnya selaku penyudah pukulan sudut penalti negara menerusi gaya sungkitan.

Posisi benteng terakhir sebelum ini menjadi milik tetap Maninderjit Singh sepanjang Piala Dunia, Sukan Komanwel dan Sukan Asia tahun lalu tetapi pemain itu terpaksa menarik diri kerana komitmen pelajaran di Universiti Malaya.

''Buat masa ini, Kuhan tampak calon paling layak untuk posisi itu. Saya juga bercadang menggunakan sepenuhnya khidmat Madzli Ikmar untuk menjana bahagian tengah di Kaherah nanti,'' kata Yahya.

Barisan belakang Malaysia dianggap antara yang terbaik sepanjang Sukan Komanwel XVI di Kuala Lumpur, September lalu tetapi selain Kuhan, cuma Nor Azlan Bakar masih menyambung bakti untuk ke Kaherah.

Malah ketika Sukan Asia XIII di Bangkok, barisan pertahanan negara hanya dibolosi tiga gol dalam perlawanan menentang Jepun dan Pakistan, bulan lalu.

Malaysia bakal bertandang ke Kaherah tanpa khidmat tenaga senior seperti Mirnawan Nawawi, Lam Mun Fatt, K. Keevan Raj, Lailin Abu Hassan, Nasihin Nubli Ibrahim yang kebanyakannya menarik diri atas alasan pelajaran dan kecederaan.

Skuad negara akan membuka tirai kejohanan di negara Afrika itu, Rabu ini dengan menentang Kenya, lawan yang ditewaskan 4-0 dalam pertemuan terakhir ketika Sukan Komanwel.

Yahya menambah, Roslan Jamaluddin masih lagi menjadi pertaruhan utamanya untuk melindungi gawang skuad negara pada kejohanan yang melibatkan India, Kenya, Kanada dan tuan rumah, Mesir itu.

Katanya lagi, ketiadaan Mirnawan turut membuka ruang buat penyerang muda berbakat, Syayrim Uda Karim di ketengahkan sebagai penjaring negara menerusi gerakan padang.

''Syayrim bakal digandingkan dengan Chairil Anwar Aziz di bahagian serangan,'' ujarnya yang mengambil alih tugas jurulatih skuad negara daripada Stephen van Huizen selepas Sukan Asia.

Chairil dalam pada itu menurut Yahya, mengalami sedikit kecederaan di bahagian belakang tetapi dijangka pulih apabila skuad negara berlepas ke Kaherah, hari ini.

''Kesemua 18 pemain ke Kaherah bakal mendapat peluang untuk bermain kerana saya bercadang untuk melakukan giliran sesama mereka,'' kata Yahya.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0130&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_05.htm#ixzz4PrjFaROD © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan