Sabtu, 12 November 2016

Skuad negara berwajah baru

ARKIB : 28/01/1999
SKUAD hoki negara sekali lagi tampil dengan wajah baru dalam tempoh dua bulan apabila menyertai Kejohanan Antarabangsa Akhbar El Yom di Kaherah, bermula Selasa ini.

Penjaga gol berpengalaman, Nasihin Nubli Ibrahim semalam diumumkan oleh jawatankuasa pemilihan PHM sebagai pemain berikutnya daripada skuad Sukan Asia yang tidak akan dibawa ke Kaherah.

Sesudah kehilangan Mirnawan Nawawi, Maninderjit Singh, K. Keevan Raj, Lam Mun Fatt dan Lailin Abu Hassan, jawatankuasa itu berpendapat Nasihin perlu direhatkan untuk memberi peluang kepada muka baru.

Sebagai gantinya, Izwan Suhardi Selamat yang tercicir daripada Piala Dunia, Sukan Komanwel dan Sukan Asia tahun lalu, meraih slot penjaga gol kedua skuad negara kali ini.

''Nasihin sudah banyak pendedahan dan patut kita beri pendedahan kepada Izwan pula. Sementara Roslan Jamaluddin masih lagi menjadi pilihan utama pasukan,'' kata pengurus pasukan, R. Yogeswaran.

Kali terakhir Izwan beroleh penampilan antarabangsanya ialah ketika menyertai siri ujian lima perlawanan di Seoul, Korea Selatan, Julai tahun lalu sebagai persediaan menghadapi Sukan Komanwel.

Pemilihan yang dipengerusikan Presiden PHM, Sultan Azlan Shah juga membawa skuad negara terpaksa meminjam lapan pemain Projek 2001 untuk menampung kekosongan akibat pengunduran tenaga senior itu.

Mirnawan, Maninderjit dan Keevan masing-masing menarik diri kerana komitmen pelajaran sementara Lailin atas alasan kecederaan dan Mun Fatt perlu mencari pekerjaan tetap.

Daripada lapan pemain Projek yang dibentuk khusus untuk menghadapi Piala Asia Remaja 2000 dan Piala Dunia Remaja 2001, cuma Jiwa Mohan dan Shaiful Azli Rahman merupakan muka baru skuad negara.

Manakala Chua Boon Huat, Azlin Fairuz Kamal, Madzli Ikmar, Suhaimi Ibrahim, K. Logan Raj dan Syayrim Uda Karim pernah mewakili skuad negara sama ada ketika Sukan Komanwel, Sukan Asia ataupun siri ujian menentang Mesir di Kaherah, November lalu.

Agak mengejutkan ialah bekas penyerang Piala Dunia di Utrecht, Aphtar Singh tidak terpilih sekalipun namanya tersenarai dalam kelompok besar 50 pelatih di samping pemain terbaik perlawanan akhir Piala Razak tahun lalu, Badrul Hisham Osman

Timbalan Presiden PHM, Datuk Seri P. Alagendra berkata: ''Yogeswaran tidak akan ke Kaherah kerana mempunyai masalah peribadi dan Wallace Tan akan mengambil alih tugas pengurus pasukan negara.''

Perubahan turut terpapar pada penjawat peranan ketua jurulatih negara apabila Yahya Atan diamanahkan sebagai pengganti Stephen Van Huizen yang kontraknya berakhir bulan lalu selepas Sukan Asia.

Stephen baru-baru ini menghadapi kesulitan mendapatkan pelepasan daripada majikannya, Bank Of Commerce (BOC) untuk terus melatih skuad negara.

Di Kaherah, Yahya akan dibantu oleh Kon Chen Choon, penolong jurulatih skuad Bakat Bawah 16 Tahun negara.

Mengenai apakah tiga lagi negara peserta, India, Kenya dan Kanada akan menghantar barisan utamanya ke Kaherah, Alagendra berkata, PHM belum menerima sebarang makluman lanjut tentang senarai pemain mereka.

Skuad negara akan bertandang ke negara Afrika itu pada 30 Januari dan kembali menjalani latihan di Kuala Lumpur selepas pulang ke tanah air, 12 Februari untuk menghadapi Kejohanan Enam Negara di Dubai, sebulan kemudian.

Oleh: ABDUL HAFIZ AHMAD

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_04.htm#ixzz4PrLUwivh © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan