Selasa, 30 Mei 2017

Kuhan buat Pakistan merana



 
ARKIB : 04/06/2005
Kuhan buat Pakistan merana
KETUA pasukan Malaysia, S Kuhan diraikan oleh rakan sepasukannya selepas menjaringkan gol kemenangan semasa perlawanan antara Malaysia dengan Pakistan perlawanan terakhir peringkat kumpulan Piala Sultan Azlan Shah di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil semalam.

KUALA LUMPUR - Jaringan kemenangan ketua pasukan, S. Kuhan meranapkan impian Pakistan untuk mara ke perlawanan akhir Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah kali ke-14 selepas tewas mengejut 1-0 kepada Malaysia dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan di Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil di sini, semalam.

Jaringan Kuhan itu adalah kemenangan paling manis buat Malaysia yang kali terakhir menewaskan gergasi hoki dunia itu pada temasya Sukan Asia di Busan pada tahun 2000 dengan keputusan 4-2.

Pakistan pastinya kecewa dengan kekalahan itu sedangkan bekas juara kejohanan ini mengharapkan keputusan seri sahaja untuk menempah tempat ke perlawanan akhir.

Kemenangan itu membolehkan Korea mara ke perlawanan akhir bertemu Australia malam esok.

Jaringan kemenangan menerusi pukulan sudut penalti ketua pasukan Malaysia, S. Kuhan pada minit ke-40 terus meranapkan impian Pakistan untuk mara ke perlawanan akhir.

Kemenangan itu meletakkan Malaysia berada di tangga kelima di hadapan India dan Afrika Selatan.

Pakistan yang tidak kalah sepanjang 10 hari kejohanan berlangsung tidak mampu untuk bangkit menyamakan kedudukan walaupun menguasai pentas saingan.

Ketiadaan penyerang utama, Shakeel Abbassi akibat kecederaan menjejaskan rentak permainan Pakistan.

Sebelum ini, skuad kebangsaan menewaskan India 4-1 dalam perlawanan pusingan awal.

Buat Pakistan kekalahan itu membolehkan Korea mara ke perlawanan akhir bertemu juara bertahan Australia dalam perlawanan akhir malam esok selepas pasukan itu menempah tiket menewaskan India 1-0 dalam perlawanan terdahulu.

Kemenangan itu memastikan Australia di tangga teratas kumpulan dengan 14 mata daripada enam perlawanan manakala Pakistan dan India terikat dengan 13 mata.

Korea pula dalam perlawanan terdahulu menewaskan Afrika Selatan 3-2 dan keputusan itu membolehkan mereka layak ke perlawanan akhir buat pertama kali selepas tahun 2001.

Mereka layak mengatasi Pakistan atas perbezaan gol.

Pakistan pula cuma mengharapkan keputusan seri untuk mereka layak ke perlawanan akhir buat kali kedua berturut-turut

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0604&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_02.htm#ixzz4iZgsw0eu
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan