Selasa, 29 November 2016

Kesilapan bawa padah

ARKIB : 03/04/1999
PENYERANG Malaysia, Suhaimi Ibrahim (tengah) mara ke kawasan D New Zealand biarpun cuba dikekang oleh dua pemain pertahanan New Zealand pada Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-9 di Stadium Hoki Nasional, semalam. Malaysia tumpas 1-4. - Gambar HANAFI KHAMIS.

SEGALANYA serba hambar buat Malaysia apabila membuka tirai Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-9 dengan sentuhan kecundang 1-4 kepada New Zealand di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam.

Aksi Malaysia tidak ubah sekadar menempuh perlawanan persahabatan selain ditambah dengan kesilapan yang memalukan oleh pemain tengah remaja, Chua Boon Huat.

Sedang New Zealand turun tanpa ancaman berbisa, tuan rumah pula seperti bermain separuh hati untuk membiarkan lawan mendahului 2-0 sehingga tamat babak pertama.

Bevan Hari mengejutkan Malaysia menerusi tolakan sudut penalti selepas suatu pergelutan untuk gol sulung pasukan Kiwi pada minit ke-10.

Luka Malaysia bertambah parah dengan kesilapan besar Boon Huat yang terkuis masuk ke gawang sendiri.

Biarpun pukulan Bradley Apter tidak begitu berbahaya, kuisan Boon Huat itu menuju ke gawang tanpa sempat disapa penjaga gol Nasihin Nubli Ibrahim, seminit sebelum tamat.

Babak kedua menyaksikan sedikit perubahan oleh anak buah Stephen van Huizen ini namun kecergasan pemain dan ketepatan umpanan sesama sendiri masih berada di tahap yang begitu rendah.

Mujurlah ihsan pengadil memberikan penalti stroke buat Malaysia apabila penyerang remaja, Shaiful Azli Rahman dihalang keras pemain lawan.

Menerusi tolakan tepat S. Kuhan, skuad negara merapatkan kedudukan 1-2 pada minit ke-45.

Gawang Malaysia berggegar lagi setelah rembatan kencang Hari melepasi jangkauan kaki Nasihin pada minit ke-53 untuk membawa Kiwi mara 3-1.

Ryan Archibald mengesahkan usaha New Zealand untuk mengutip tiga mata penuh selepas membiaskan masuk pukulan sudut penalti pasukannya, tiga minit kemudian.

Tanpa sebarang gol sekalipun beroleh lima sudut penalti, Stephen turut mengakui persembahan anak buahnya semalam begitu buruk.

''Banyak kesilapan yang tidak patut dibuat dan gol kedua lawan merupakan salah satu daripadanya,'' katanya.

Pengurus pasukan, R. Yogeswaran pula berkata, pemain negara seakan tidak mahu bergerak aktif sebaliknya memilih untuk bermain secara selamat.

''Mereka hanya menunggu bola. Kurang minat untuk menyerang. Umpanan sesama sendiri juga kurang lancar,'' kata Yogeswaran lagi.

''Saya fikir Malaysia terlalu sukar untuk ditentang dan saya terkejut juga dengan kemenangan 4-1. Kami bertuah kerana semua peluang berjaya dimanfaatkan,'' kata jurulatih New Zealand, Robin Wilson.

Malaysia akan menentang Kanada pada perlawanan kedua hari ini tapi Yogeswaran dan Stephen berharap, kesilapan semalam mampu dibaiki untuk mengelak daripada terus diaibkan.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0403&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_02.htm#ixzz4RPYgg17k © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan