Selasa, 29 November 2016

Jangan cuai

ARKIB : 05/04/1999
ALASAN kurang pengalaman mungkin ada benarnya namun menilai aksi Malaysia dalam dua perlawanan, sukar mempercayai bagaimana pemain negara boleh terdorong membuat kesilapan yang tidak sepatutnya pada Hoki Piala Sultan Azlan Shah ke-9.

Menguatkan kesangsian itu ialah kecuaian berturut-turut Chua Boon Huat dalam dua perlawanan sedangkan pemain remaja ini adalah antara tenaga barisan pemenang pingat perak Sukan Komanwel lalu.

Boon Huat terkuis ke gawang sendiri ketika Malaysia kalah 1-4 kepada New Zealand malah kawalan bola lemahnya turut menyumbangkan gol penyamaan Kanada sebelum skuad negara kalah 1-2.

Ia masih boleh dimaafkan sekiranya Jiwa Mohan atau Badrul Hisham Osman yang melakukan kesilapan itu kerana mereka diakui belum matang dengan aksi antarabangsa.

Tetapi tindakan Boon Huat itu seolah-olah dia baru berjinak-jinak dengan kayu hoki di sebalik kemunculannya dalam dua temasya, Sukan Komanwel dan Sukan Asia Bangkok, tahun lalu.

Memikul dua kekalahan itu meletakkan Malaysia menghadapi misi mustahil untuk mencatat kebangkitan apatah lagi berdepan dengan pasukan gergasi, Jerman hari ini selain Pakistan (esok) dan Korea Selatan.

Jika berhasrat mengelak tempat tercorot seperti kejohanan lalu di Ipoh, sudah sampai masanya pengajaran New Zealand dan Kanada itu dipandang serius untuk menampung kelemahan ketara itu.

''Pengajaran dua perlawanan itu patut mematangkan pemain. Mereka harus cepat membuat keputusan, bukan lagi teragak-agak hingga lawan mencuri peluang.

''Kami harap mencatat keputusan membanggakan dalam dua perlawanan awal itu tapi lain jadinya.

''Memang berat tugas pasukan negara dan ia semakin berat bila menentang 'gergasi' seperti Jerman dan Pakistan,'' kata ketua jurulatih Malaysia, Stephen van Huizen.

Dengan kelemahan barisan pertahanan menjadi tumpuan utama Stephen ketika ini, Malaysia diragui dapat menggunakan khidmat tulang belakang pasukan, Maninderjit Singh.

Siswa Universiti Malaya itu walaupun cuma dianggap mengalami cedera ringan oleh Stephen, terpaksa keluar sebentar ketika perlawanan menentang Kanada, kelmarin.

Menentang Jerman hari ini turut menjadi pertemuan semula guru dengan murid tetapi Paul Lissek pastinya tidak mengendahkan lagi kenangan manis yang dicatatnya bersama Stephen dan Malaysia pada Sukan Komanwel lalu.

Cuma Jerman menjadi keutamaan Lissek ketika ini apatah lagi apabila menoleh rekod pertemuan kedua-dua pasukan sepanjang tahun lalu yang menyaksikan negaranya cuma menang sekali 5-1 di Ipoh.

Lissek kemudian membimbing Malaysia yang menewaskan negaranya tiga kali 5-2, 1-0 dan 2-1 sepanjang siri ujian menjelang Sukan Komanwel di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang, Ogos tahun lalu selain seri dua kali, 1-1.

Oleh: ABDUL HAFIZ AHMAD

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0405&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_04.htm#ixzz4RS7EZelu © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan